https://learningapps.org/3194404
1.Lecimy do Stanów Zjednoczonych Ameryki – prezentacja z wykorzystaniem mapy świata, globusa, rozkładów lotów. Nauczyciel proponuje dzieciom „podróż” do USA (należy wyjaśnić skrót USA – United States of America). Uczniowie oglądają mapę świata oraz globus i ustalają, na jakim kontynencie leżą Stany Zjednoczone. Oglądają rozkłady lotów samolotów z Warszawy do NY – Nowego Jorku. Obliczają czas trwania podróży. Należy zwrócić uwagę na różnice czasu między Polską a Nowym Jorkiem (różnice są inne w zależności od miejsca w USA).
2.Poznajemy Stany Zjednoczone Ameryki – praca zespołowa. Dzieci wypełniają tabelę zapisaną na dużej planszy, poszukują informacji w przewodnikach, encyklopedii, Internecie na podane zagadnienia. Omówienie liczbowych danych – porównanie Polski i USA. Ekspozycja planszy w klasie. (Plik Informacje)
3.Zwiedzamy największe miasta w USA – praca w grupach. Dzieci na podstawie przewodników, książek, Internetu zapisują na kartkach ciekawostki dotyczące wybranych miast w Stanach Zjednoczonych (Można podzielić uczniów, wyznaczając im obszary USA – część północna, środkowa i południowa). Omówienie prac. Ekspozycja w klasie – plansza o USA.
4.Amerykańskie przysmaki – dyskusja z dziećmi na temat tzw. amerykańskich przysmaków. Zwrócenie uwagi na trudności w ustaleniu pochodzenia potraw ze względu na ogromną liczbę imigrantów pochodzących z różnych krajów. Rozmowy o tym, które z tych potraw bądź napojów możemy kupić w Polsce. Zwrócenie uwagi na negatywne skutki jedzenia fast food'ów i związany z tym problem otyłości wśród Amerykanów. Minisłowniczek amerykańskich przysmaków:
apple pie – szarlotka
brownies – ciasto mocno czekoladowe
cola – słodki napój gazowany, początkowo wytwarzany z soków z owoców drzewa koli i krzewu koki, zmieszanych z wodą sodową
chicken pot-pie mięso z warzywami zapiekane w cieście
chleb bananowy – ciasto z bananami
cheeseburger – hamburger z dodanym żółtym serem
corn dog – parówka pokryta ciastem kukurydzianym
fluffernutter – kanapka z kremem z pianek cukrowych i masłem orzechowym
fudge – ciasto krówkowe
hamburger – kanapka z kotletem z mięsa wołowego
hot-dog – kanapka z gorącą parówką lub kiełbaską z zimnym sosem (majonez, ketchup)
macaroni and cheese – makaron zapiekany z sosem serowym
naleśniki z syropem klonowym
popcorn – prażona kukurydza
twinkie – ciastka z kremem
5.Zasady zdrowego żywienia – prezentacja, wykorzystanie plakatów, zdjęć. Omówienie piramidy zdrowego żywienia i aktywności fizycznej. 10 zasad zdrowego żywienia dzieci i młodzieży w wieku szkolnym (wg Instytutu Żywności i Żywienia 2016):
1. Jedz codziennie różne produkty z każdej grupy uwzględnionej w piramidzie.
2. Bądź codziennie aktywny fizycznie – ruch korzystnie wpływa na sprawność i prawidłową sylwetkę.
3. Źródłem energii w twojej diecie powinny być głównie produkty znajdujące się w podstawie (na dole) piramidy.
4. Spożywaj codziennie przynajmniej 3 – 4 porcje mleka lub produktów mlecznych, takich jak jogurty, kefiry, sery.
5. Jedz codziennie 2 porcje produktów z grupy – mięso, ryby, jaja, nasiona roślin strączkowych.
6. Każdy posiłek powinien zawierać warzywa lub owoce.
7. Ograniczaj spożycie tłuszczów, w szczególności zwierzęcych.
8. Ograniczaj spożycie cukru, słodyczy, słodkich napojów.
9. Ograniczaj spożycie słonych produktów, odstaw solniczkę.
10. Pij codziennie odpowiednią ilość wody.
5. Polonia w Stanach Zjednoczonych – rozmowa z dziećmi na temat emigracji Polaków do USA. Polonia amerykańska – Polacy oraz Amerykanie pochodzenia polskiego mieszkający w Stanach Zjednoczonych. W USA mieszka ok. 10 mln osób pochodzenia polskiego. Chicago jest drugim na świecie, po Warszawie, miastem pod względem liczby Polaków. Odszukanie na mapie administracyjnej USA głównych miejsc zamieszkiwania Polonii (Chicago, Denver, Detroit, Los Angeles, Nowy Jork i Seattle).